بلاگ

انتخاب فرش مناسب و راهنمای مهم در زمان انتخاب فرش برای دکوراسیون

انتخاب-فرش

انتخاب فرش مناسب و راهنمای مهم در زمان انتخاب فرش برای دکوراسیون

شاید مهم‌ترین عنصر دکوراسیون هر خانه‌ای، خصوصاً خانه‌های ما ایرانیان، فرش خانه باشد. فرش و دکوراسیون هر خانه با خانه دیگر متفاوت است و این تفاوت بیشتر به سلیقه فردی که دکوراسیون خانه را طراحی می‌کند برمی‌گردد تا قیمت و نوع فرش استفاده شده! در این مقاله از مگزییین با نکاتی در مورد چگونگی چیدمان دکوراسیون منزل با فرش، شناخت فرش خوب و مناسب، نحوه انتخاب فرش اتاق‌خواب، انتخاب فرش مناسب پذیرایی و یا حتی اینکه چگونه فرش مناسب برای راهرو را انتخاب کنیم را بررسی می‌کنیم.

با ما همراه باشید.

بهترین زمان برای انتخاب فرش مناسب

فرش پایه‌ای‌ترین عنصر در طراحی دکوراسیون منزل است، به همین خاطر پیش از انتخاب دیگر اجزای دکوراسیون بهتر است تصمیم به انتخاب و خریداری فرش بگیرید. پس از انتخاب فرش با توجه به مدل، رنگ و نوع آن، سبک دکوراسیون خانه مشخص خواهد شد و می‌توان به خرید دیگر اجزای دکوراسیون پرداخت.

برای انتخاب فرش باید ابتدا جنس فرش ازجمله فرش دستباف، فرش ابریشمی، فرش ماشینی و … را تعیین کرده و سپس طرح و رنگ فرش را با توجه به المان‌های دیگر فضا مانند ابعاد فضا، وضعیت نور خانه، کف‌پوش و … در نظر بگیریم. اندازه فرش نیز با توجه به میزان فضایی که در اتاق نشیمن، اتاق‌خواب و یا آشپزخانه در اختیار داریم قابل انتخاب است.

 انتخاب نوع فرش

انتخاب فرش را باید با توجه به بودجه‌ای که برای خرید فرش در نظر گرفته‌ایم انجام دهیم. البته باید در نظر داشته باشیم که فرش عضو مهمی از خانه ماست و هزینه برای این عضو همیشگی و دوست‌داشتنی به نسبت بسیار مهم‌تر از دیگر اعضای دکوراسیون منزل است. اولین نکته برای انتخاب فرش توجه به‌جایی است که فرش در آن استفاده می‌شود. فرش اتاق پذیرایی باید فرش مقاوم‌تری نسبت به فرش اتاق‌خواب باشد. چون استفاده و در اصطلاح پاخور بیشتری دارد. همچنین برای انتخاب فرش آشپزخانه باید از فرشی به نسبت مقاوم‌تر در برابر لکه استفاده کرد. به‌طور مثال پاک کردن لکه‌های چربی از فرش‌های آکریلیک به نسبت مشکل خواهد بود.

همان‌طور که حتماً می‌دانید فرش‌ها را می‌توان به‌طورکلی به دو دسته فرش دستباف و فرش ماشینی تقسیم کرد:

فرش دستباف

فرش‌های دستباف از دیرباز جز جدانشدنی خانه‌های ما ایرانیان بوده‌اند. فرش دستباف ممکن است از جنس ابریشم و یا پشم باشد که هر یک ویژگی‌های خاص خود را دارند. بافت فرش ابریشمی به دلیل نازک و لطیف بودن نخ ابریشم سخت‌تر و نیازمند ظرافت بیشتری است. ازاین‌رو این فرش‌ها دارای جزئیات بیشتر و طبیعتاً گران‌قیمت‌تر هستند. فرش‌های دستباف پشمی ظرافت فرش‌های ابریشمی را ندارند ولی همچنان زیبایی خاص خود را به همراه دارند. این فرش‌ها به دلیل ضخامت بیشتر، فرش‌هایی هستند که حس راحتی و گرما را به مصرف‌کننده منتقل می‌کنند.

فرش ماشینی

فرش‌های ماشینی ممکن است از آکریلیک، پلی‌پروپیلن، پلی‌استر و یا ترکیبی از این مواد ساخته شده باشند. هر یک از این مواد خاصیت و در نتیجه ویژگی منحصربه‌فرد خود را دارند. آکریلیک را می‌توان بهترین جنس دانست چراکه هم دوام بیشتری دارد و هم شکل و زیبایی اولیه‌اش در طول زمان، بیشتر ثابت می‌ماند. ازآنجایی‌که پلی‌پروپیلن نسبت به آکریلیک و پلی‌استر رنگ‌پذیری بالاتری دارد، تنوع رنگ در این فرش‌ها بیشتر است. همچنین پلی‌استر که همان ابریشم مصنوعی شناخته می‌شود پرزدهی به نسبت کمتری دارد.

انتخاب الگو و طرح فرش

تنوع فرش‌های امروزی بی‌حدومرز است. پس اگر می‌خواهید طرح مناسبی برای دکوراسیون خود انتخاب کنید باید ابتدا مشخص کنید که سبک دکوراسیون موردعلاقه شما چیست. اگر سبک‌های مینیمالیستی و مدرن را می‌پسندید باید فرش‌های مدرن‌تر را انتخاب کنید. فرش‌ها با طرح‌های به نسبت ساده‌تر برای دکوراسیون‌های مدرن مناسب‌ترند.

اگر به سبک دکوراسیون کلاسیک و یا تلفیقی از سنت و مدرنیته علاقه‌مندید شاید طرح‌های سنتی و نوستالژیک برای شما مناسب‌تر باشند. این سبک‌ها معمولاً رنگ‌های گرم‌تر و طرح‌های با جزئیات بیشتری را دارند.

اگر همچنان دودل هستید که آیا به طرح‌های سنتی علاقه‌مند هستید یا طرح‌های مدرن می‌توانید یک فرش خوب و سنتی انتخاب کنید و آن را با یک مبلمان مدرن تلفیق کنید و یا برعکس فرش مدرنی را با مبلمان کلاسیک انتخاب کنید تا فضای شما تلفیقی جالب را از هر دو سبک داشته باشند.

انتخاب فرش منزل با توجه کف‌پوش

اگر بالاخره به نتیجه‌ رسیدید و طرح فرش مطلوب خود را انتخاب کردید باید یک نکته مهم را به خاطر بسپارید: کف‌پوش منزلتان!

معمولاً عوض کردن کف‌پوش بسیار هزینه‌بر است پس حتماً نکات زیر را به خاطر داشته باشید:

  • اگر کف‌پوش شما بسیار قدیمی است و هزینه تعمیر آن را نمی‌خواهید پرداخت کنید می‌توانید از موکت ساده و یک رنگ برای کف منزل خود استفاده کنید. به‌این‌ترتیب فرش شما سر نمی‌خورد و فضای خانه برای کودکانتان امن‌تر است.
  • اگر به نظرتان موکت دیگر خیلی قدیمی شده می‌توانید از یک فرش کنفی خیلی نازک با رنگ خنثی زیر یک قالیچه کوچک استفاده کنید.
  • اگر کف‌پوش شما رنگ روشن است بهتر است از فرش‌های تیره‌تر استفاده کنید تا کنتراست به وجود آمده فضا را زیباتر کنید.

انتخاب ابعاد فرش

انتخاب ابعاد فرش آخرین نکته‌ای است که باید در نظر بگیرید. ما ایرانی‌ها قدیم‌ترها تمام خانه را فرش می‌کردیم جوری که حتی یک لکه هم از کف خانه خالی نمی‌ماند. با گذر زمان فرش‌ها و قالیچه‌های کوچک و همین‌طور به نسبت نفیس‌تر جای فرش‌های عریض را گرفتند. برای اینکه بین این دو سبک تعادل را حفظ کنیم بهتر است نکات زیر را در نظر بگیریم:

  • ابعاد فرش شما باید به‌گونه‌ای انتخاب شود که متناسب با ابعاد مبلمان شما باشد. این بدین معناست که فرش تا جلوی مبل بیاید ولی زیر پایه‌های مبل نرود.
  • اگر می‌خواهید زیر میز پذیرایی از فرش استفاده کنید باید فرش علاوه بر پایه‌های میز و صندلی‌ها میزانی که پس از نشستن صندلی‌ها به عقب می‌روند را پوشش دهد.
  • بهتر است از فرش‌های کوچک و پراکنده برای گوشه خانه‌تان استفاده نکنید زیرا این کار به دکوراسیون شما چهره‌ای شلوغ و شلخته می‌دهد. اگر دلیل شما برای این کار داشتن طرح‌های گوناگون از فرش‌ها در سطح خانه است می‌توانید از فرش‌های کلاژ که هر تکه آن یادگار یک فرش قدیمی منحصربه‌فرد است، استفاده کنید.

سخن پایانی:

در انتخاب فرش مناسب برای دکوراسیون نکات ساده ولی کلیدی وجود دارد که می‌تواند ظاهر خانه شما را متفاوت کند. از جنس و رنگ فرش گرفته تا طرح و مدل آن را می‌توانید بر اساس نیاز خود انتخاب کنید؛ اما در این میان خرید فرش‌های دستباف و اصیل ایرانی یک سرمایه‌گذاری مناسب هستند که ارزش هزینه‌ای که برای آن پرداخت می‌کنید را برای همیشه حفظ می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید