بلاگ

یلدایی به‌یادماندنی با فرش دستباف ایرانی

یلدایی به‌یادماندنی با فرش دستباف ایرانی

می‌گویند جشن گرفتن و شادی یکی از مهم‌ترین رسوم ایرانیان در دوران باستان بوده است. ایرانیان عادت داشتند که به هر بهانه‌ای یک روز را جشن بگیرند و به این طریق ایام را به خوشی کنار هم بگذرانند. هدیه دادن و هدیه گرفتن هم که یکی از مهم‌ترین کارهای ایرانیان در بسیاری از این مناسبت‌های آیینی است. یکی از زیباترین مناسبت‌های آیینی ما ایرانیان، شب یلدا است. طولانی‌ترین شب سال که در آن نبرد بی‌پایان تاریکی و نور را به نظاره می‌نشینیم و در پایان، پیروزی نور و روشنی بر تاریکی و سیاهی را جشن می‌گیریم. ایرانیان رسم دارند در این شب به‌یادماندنی هدیه‌هایی زیبا و ارزشمند به عزیزانشان تقدیم کنند. ما در فرش حیدریان یلدا را به‌طور ویژه جشن می‌گیریم و برای شما همراه همیشگی هم قالی‌های ویژه‌ای مخصوص هدیه‌های یلدایی تدارک دیده‌ایم. با ما همراه باشید تا زیبایی‌های پنهان در  یکی از زیباترین این قالی‌ها، یعنی فرش مبارک باد را کشف کنیم.

فرش بی‌همتای «مبارک باد» یک هدیه اصیل

قالی‌های دستباف مبارک باد فرش حیدریان، به خاطر ایده شکل‌دهنده‌شان، یکی از متفاوت‌ترین و جذاب‌ترین قالی‌های ایرانی هستند. مهم‌ترین ویژگی این قالی‌ها، چهار کتیبه “مبارک باد” ای است که به‌طور قرینه در چهارسوی آن‌ها قرار گرفته‌ است. دومین ویژگی مهم این فرش‌ها زمینه‌های رنگی‌شان است که بازگوکننده چرایی طراحی آن به این سبک و سیاق است.

قالی‌های مبارک باد فرش حیدریان، نمونه‌ای از قالی‌های آیینی و مناسبتی در سنت قالی‌بافی ایرانی هستند. قالی‌های آیینی و مناسبتی در طول تاریخ برای برگزاری برخی مراسم و مناسبت‌های اجتماعی طراحی و بافته می‌شدند. در گذشته شاهان ایرانی برای نشان دادن عظمت و قدرت سرزمینشان آثار فاخر هنری ازجمله فرش را به پادشاهان کشورهای همسایه به مناسبت‌های مختلف هدیه می‌دادند. این قالی‌ها عمدتاً کتیبه‌های یادبودی داشتند که به مناسبت یا پیام اهدای آن‌ها اشاره داشت. قالی‌های مبارک باد فرش حیدریان نمونه‌هایی از آثار باقی‌مانده از این سنت هدیه دادن هستند و با توجه به رنگشان می‌توانند برای مناسبت‌ها یا مراسم آیینی ایران باستان مانند عید نوروز، جشن‌های عروسی، تولد، یلدا و … مورد استفاده قرار بگیرند.

رنگ سرخ فرش دستباف مبارک باد

این یک حقیقت است که قرمز معروف‌ترین و بی‌نظیرترین رنگ برای قالی ایرانی در تمام جهان است. اما رنگ سرخ در قالی‌های دستباف مبارک باد حیدریان کارکردی ویژه دارد. این رنگ در این قالی‌های الهام گرفته از آموزه‌ها و آیین‌های میتراییسم و زرتشتی است و به‌طور ویژه برای مراسم چله یا یلدا مورد استفاده قرار می‌گیرد. به‌طور دقیق‌تر زمینه قرمز این قالی‌ها، برگرفته از رنگ محبوب آیین میتراییسم، یعنی سرخ و پیوند آن با ایزد مهر و تولد او در شب یلدا است.

نقش‌مایه‌های نمادین قالی مبارک باد

قالی مبارک باد یکی از زیباترین نقشه‌های کلاسیک ایرانی را دارد که با مجموعه‌ای از نقوش معنادار و زیبا پر شده است. در ادامه با ما همراه باشید تا بعضی از این نقوش و قصه و معنای پنهانشان را بهتر بشناسیم.

یاسمن

یاسمن گلی زیبا و مقدس در فرهنگ زرتشتی است که در این قالی بی‌نظیر به‌صورت گل‌های سفید و شیری‌رنگی طراحی و بافته شده است که از طریق شاخه‌های درخت زندگی به سرتاسر فرش گسترش پیدا کرده است. در فرهنگ زرتشتی گل یاسمن نماد وهومن (بهمن) است که یکی از امشاسپندان آیین زرتشتی است. بهمن یا وهومن امشاسپند مرتبط با گفتار نیک و کردار نیک و همچنین نگهبان چهارپایان سودمند است.

آتشدان یا مجمر

یکی دیگر از نقش‌مایه‌های تصویر شده بر این قالی‌ها، آتشدان یا مجمر است. در فرهنگ زرتشتی آتش نماد اردیبهشت امشاسپند و پاک سازنده‌ای است که پلیدی‌ها را می‌سوزاند و به‌سوی عالم بالا و برتر گرایش دارد. این نقش‌مایه در این قالی زیبا و نیز در فرهنگ ایران کهن نماد الهی شدن و تعالی است.

فلزات

گروهی دیگر از نقش‌مایه‌های جالب‌توجه فرش‌های مبارک باد حیدریان، ظروف فلزی هستند. فلزات و ظروف فلزی هدیه‌های زمین به انسان هستند و در این قالی و فرهنگ زرتشتی ایرانیان نماد شهریور که یکی دیگر از امشاسپندان زرتشتی است، هستند. شهریور امشاسپندی است  که یکی از خویشکاری‌هایش نگهبانی فلزات و ثروت‌های معدنی زمین است.

آب و گیاهان

در این فرش حاشیه‌های آبی‌رنگی که متن قالی را احاطه کرده‌اند، نمایانگر آب پاک و تمیزی هستند که نماد خرداد هستند که یکی دیگر از  امشاسپندان است. گیاهان تصویر شده بر این قالی که در چهارسوی شمال، جنوب، شرق و غرب زمینه رشد کرده‌اند، نماد امرداد امشاسپند بوده و به معنای بی‌مرگی و جاودانی هستند. فرم این گیاهان ‌که  پیوسته رشد می‌کند و گل‌های زیبا به بار آورده و تخم می‌افشاند نشانه‌ای از پایندگی زندگی و عالم‌گیری آن است.

درنهایت هنگامی‌که این قالی روی زمین پهن می‌شود، با زمین ارتباط می‌یابد، زمینی که خود و همه فراورده‌هایش نماد سپندارمذ، مهر و فروتنی و وفای به عهد است. انسانی که پیرو سپندارمذ است، مانند زمین به همه انسان‌های دیگر مهر می‌ورزد، فروتن است، به عهد و پیمان خویش در هیچ شرایطی پشت نمی‌کند و همواره برای جامعه خود سودمند است. مهم‌ترین عنصر معنا بخش به این قالی انسانی است که روی آن می‌نشیند، راه می‌رود و زندگی می‌کند. فردی که با پیروی از اصول آیین زرتشت که اندیشه، گفتار و کردار نیک هستند به جاودانگی می‌رسد.

قالی دستباف مبارک باد هدیه‌ای فراموش‌نشدنی

قالی‌های دستباف مبارک باد فرش حیدریان به خاطر معنای نمادین زیبایشان و انرژی مثبتی که دارند، از دیرباز تا امروز به‌عنوان هدیه ازدواج به زوج‌های جوان، هدیه تولد فرزند به مادر و پدران جوان، هدیه نوروز، یلدا، سپندارمزگان و … به عروسان و محبوبان هدیه می‌شود. برای خرید این قالی‌های زیبا می‌توانید همیشه به شعب مختلف فرش حیدریان یا فروشگاه‌های زییین و وب‌سایت‌های این دو مجموعه مراجعه کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید