بلاگ

چنته دیروز، کیف دوشی امروز

کیف دوشی

چنته دیروز، کیف دوشی امروز

کیف دوشی یکی از آن ملزومات دیزاین استایل شخصی است که اغلب افراد دست‌کم یک نمونه از آن را در کمد خود دارد. کیف‌های دوشی با بندهای بلند و حجم‌های قابل‌ملاحظه‌شان انتخاب‌هایی عالی برای استایل‌های روزمره و سبک زندگی امروزی هستند. اگر شما هم روزانه وسایل ثابتی را با خود برمی‌دارید مطمئناً متوجه میزان کاربردی بودن و اهمیت کیف‌های دوشی شده‌اید. بدیهی است که اگر اهل استفاده از این نوع کیف خاص در استایلتان باشید دوست دارید نمونه هان متنوعی از آن را بشناسید و داشته باشید. در این پست از مگزییین با ما همراه باشید تا یک نمونه از کیف‌های دوشی دستباف و ریشه‌های آن در فرهنگ ایرانی را به شما معرفی کنیم.

کیف دوشی و کاربرد آن

میان ده‌ها نوع کیف مختلفی که وجود دارد، کیف دوشی یکی از کاربردی‌ترین و پرطرفدارترین کیف‌ها است. به‌طورکلی، کیف دوشی به کیفی گفته می‌شود که در یک طرف بدن حمل می‌شود و بین بازو و پهلوی قرار می‌گیرد. بند یا دسته کیف‌های دوشی معمولاً باید به اندازه‌ای بلند باشد که شانه از میان آن به‌راحتی عبور کند و کاربر به‌سادگی از آن استفاده کند.

این نوع کیف غالباً برای استفاده‌های روزمره انتخاب می‌شوند و حجمشان متناسب با محتویات روزانه‌ای است که هر فرد در طول روز بدان نیاز دارد. گروهی از کیف‌های دوشی که بند بلندی دارند در زبان انگلیسی Crossbody نام دارند و در زبان فارسی می‌توان آن‌ها را حمایلی خواند. این کیف‌ها را می‌توان به‌طور مورب روی یک شانه و پهلوی سمت مخالف آن استفاده کرد. به همین خاطر غالباً محکم‌تر روی تن ثابت می‌شوند و در حرکت‌هایی چون پیاده‌روی، دوچرخه و موتورسواری و … انتخاب‌هایی امن‌تر و مطمئن‌تر هستند.

هنگام انتخاب کیف دوشی به چه چیزهایی توجه کنیم؟

مهم‌ترین عامل برای انتخاب کیف دوشی، حجم آن است. هر یک از ما متناسب با شیوه زندگی‌مان نیاز داریم تعدادی از وسایل شخصی‌مان را روزانه همراه داشته باشیم. برای بعضی این وسایل محدود به یک کارت‌بانکی یا مقداری پول است و برای گروهی دیگر می‌تواند شامل طیف وسیعی از انواع لوازم شخصی باشد. پس باید توجه کنیم که آیا کیفی که انتخاب می‌کنیم حجم متناسب با وسایل ما را دارد یا خیر؟

عامل دوم، استحکام است. کیف دوشی، کیفی است که هرروز همراه ماست، پس به‌کرات استفاده می‌شود و تقریباً از وزن روزمره آن اطلاع داریم، پس کیفی را برمی‌داریم که استحکام متناسب با نیاز ما را داشته باشد.

عامل سوم، متریال خوب و مناسب است. همان‌طور که گفتیم این نوع کیف برای استفاده روزمره طراحی می‌شود، پس خوب است با توجه به محیط زندگی و کارمان، متریال آن را انتخاب کنیم. به‌عنوان‌مثال اگر در یک شهر بارانی زندگی می‌کنیم، کیف‌های چرمی و ضدآب انتخاب‌های بهتری برای ما هستند. یا اگر محیط کارمان کارگاهی با گردوخاک بسیار است شاید کیف‌های فرشی انتخاب مناسبی نباشند.

عامل چهارم، زیبایی است. یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌ها در انتخاب یک شی برای استایل روزمره، میزان جذابیت و زیبایی آن است. گاهی دوست داریم کیفی را مخصوص یک استایل خاصمان انتخاب کنیم. گاهی کیفی را برای موقعیت یا مناسبتی خاص می‌پسندیم. در همه این موقعیت‌ها، سلیقه شخصی عاملی مهم و تأثیرگذار بر انتخاب ما است.

چنته اصیل ایرانی و قابلیت آن برای کیف شدن

چنته یکی از دست‌بافته‌های عشایری ایران است که در نقاط مختلف این سرزمین به شکل‌ها و سبک‌های مختلف بافته می‌شود. در دانش فرش‌شناسی چنته به هر دست‌بافته کوچکی که برای نگهداری اشیا یا توشه روزانه مورد استفاده قرار بگیرد، گفته می‌شود. این دستبافته عمدتاً به‌صورت کیسه‌ای خلق می‌شود و قطعات سازنده آن دو قطعه فرش کوچک مستطیل هستند. فرش‌های سازنده چنته ممکن است گلیم، فرش، موج، جاجیم و سایر دست‌بافته‌های اصیل ایرانی باشند.

نمونه‌های سنتی این دستبافته در دو طرف پائینشان دو منگوله رنگی و زیبا دارند. دسته چنته در قسمت بالای آن نصب می‌شود و اغلب از جنس خود چنته تهیه می‌شود. این شی عمدتاً با موادی چون پشم و پنبه خلق شده و الیاف آن‌ها توسط شیوه‌های مختلف رنگرزی، رنگ می‌شوند. چنته‌ها طرح و نقش‌های بسیار متنوع و زیبایی دارند که می‌توانند توجه هر مخاطبی را به خود جلب کنند.

اندازه مناسب، استحکام و زیبایی چنته سه عامل مهمی هستند که باعث می‌شوند چنته کاندیدای مناسبی برای کیف شدن باشد. از طرفی دستباف بودن، طبیعی بودن و اصالت داشتن سه ارزش مضاعفی هستند که این شی را به انتخابی ایدئال برای کیف تبدیل می‌کنند.

کیف‌های دوشی چنته در زییین

استودیو طراحی زییین با تمرکز بر احیا ارزش‌های اصیل ایرانی و احترام به طبیعت این سرزمین محصولی را طراحی کرده که در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. این محصول که کیف‌های دوشی چنته هستند، همان‌طور که از نامشان پیداست، کیف‌هایی دوشی هستند که با الهام و تغییرات کوچکی در ساختار چنته‌های سنتی خلق شده‌اند.

ظرافت، زیبایی، تنوع طرح و رنگ، تناسب با سبک زندگی و سلیقه مدرن مهم‌ترین ویژگی‌های کیف‌های دوشی چنته در زییین هستند. این کیف‌ها هم قابلیت هماهنگ شدن با استایل‌های مدرن را دارند و هم انتخاب مناسبی برای افرادی هستند که استایل‌های کاملاً سنتی یا تلفیقی را می‌پسندند. از طرفی سادگی این کیف‌ها برای استایل‌های روزمره و اصطلاحاً کژوال مناسب است و از طرف دیگر اصالت و شکوه آن‌ها می‌تواند به‌عنوان عنصری در استایل‌های مجلل یا لاکژری مورد استفاده قرار بگیرد. کیف‌های چنته زییین، بدون جنسیت (یونیسکس) طراحی شده‌اند.

سخن پایانی

کیف دوشی یکی از کاربردی‌ترین و محبوب‌ترین عناصر در طراحی یک استایل روزمره هستند. این کیف‌ها اگر با قدری توجه و آگاهی انتخاب شوند هم می‌توانند ظاهر ما را بهبود ببخشند و هم مدتی طولانی‌تر مورد استفاده قرار بگیرند. در انتخاب این کیف‌ها بهتر است به عوامل مختلفی چون حجم، استحکام، مواد سازنده، زیبایی و … توجه کنیم. استودیو طراحی زییین با شناخت این عوامل و نیازهای زندگی روزمره انسان مدرن، مجموعه‌ای از کیف‌های دوشی را با استفاده از چنته‌های اصیل ایرانی خلق کرده است. برای بازدید یا تهیه کیف‌های چنته زییین می‌توانید به وب‌سایت این فروشگاه یا شعب فیزیکی این مجموعه سر بزنید.

دیدگاهتان را بنویسید