بلاگ

هدیه دادن فرش دستباف ایرانی و چالش‌های بسته‌بندی آن

هدیه دادن فرش دستباف ایرانی و چالش‌های بسته‌بندی آن

اگر به دنبال هدیه دادن یک اثر هنری و فاخر باشیم، به‌راستی هیچ هدیه‌ای ارزشمندتر و بهتر از قالی ایرانی نخواهد بود. گاهی وقتی به عزیزانمان فرشی هدیه می‌دهیم، گمان می‌کنیم چون فرش یکی از ارزشمندترین هدیه‌هاست، دیگر نیازی به بسته‌بندی ندارد. اما همگی خوب می‌دانیم که یک بسته‌بندی خوب می‌تواند بر تجربه هدیه دادن و هدیه گرفتن ما تأثیری بی‌مثال داشته باشد. اگر شما هم، بارها خواسته‌اید فرشی را به عزیزانتان هدیه بدهید اما بسته‌بندی آن یکی از چالش‌های شما بوده، ما این مشکل را حل کرده‌ایم و در این پست از مگزییین می‌خواهیم از تجربه‌مان در این راه با شما صحبت کنیم.

هدیه دادن فرش دستباف خوب یا بد؟!

قبول داشته باشیم یا نه، ایران را در سراسر جهان با فرشش می‌شناسند و بهترین هدیه‌ای که یک ایرانی می‌تواند به دیگران بدهد، چه ایرانی باشند و چه نباشند، همین فرش دستباف ایرانی است. فرش دستباف ایرانی در عین زیبایی و هنری بودن، کاربردی است و می‌تواند در هر فضایی جایی برای خود پیدا کند. سنت هدیه دادن فرش ایرانی را در تاریخ ایران می‌تواند در فرش‌های بسیاری مشاهده کرد. مثلاً فرش‌های زیبای مبارک باد حیدریان یا فرش سجاده‌ای بی‌نظیری که دربار صفوی به مناسبت صلح با عثمانی در سال ۹۹۸ قمری برای سلطان مراد سوم فرستاده بود. پس به‌هیچ‌وجه برای انتخاب فرش به‌عنوان یک هدیه اصیل و فاخر تردید نداشته باشید و بدانید در مجموعه حیدریان برای انتخاب هدیه با هر بودجه‌ای، گزینه‌های متعددی وجود دارد.

اهمیت بسته‌بندی قالی دستباف

بسته‌بندی قالی دستباف اهمیت دارد، چراکه خود فرش‌های دستباف اهمیت و حساسیت دارند. اگر در خانه چندین فرش دستباف داشته باشید و به‌صورت دوره‌ای از آن‌ها استفاده کنید حتماً می‌دانید که بسته‌بندی و نگهداری فرش چقدر کار حساس و مهمی است. پس همواره باید با اصول بسته‌بندی و نگهداری فرش آشنا باشیم. چراکه گاهی می‌خواهیم صرفاً فرش خودمان را بسته‌بندی یا انبار کنیم و گاهی هم پای مسئله مهم‌تری یعنی هدیه دادن به میان می‌آید.

اصول بسته‌بندی فرش دستباف

  • اگر فرش دستبافی که می‌خواهید بسته‌بندی کنید، بخشی از وسایل استفاده‌شده‌تان است و می‌خواهید برای اسباب‌کشی یا تغییر دکوراسیون آن را بسته‌بندی کنید، حتماً توجه داشته باشید که فرشتان تمیز باشد. قالی دستباف ایرانی باید قبل از بسته‌بندی به‌دقت تمیز شود. اگر لکه دارد و نیازمند شستشو است حتماً آن را به‌طور اصولی لکه‌گیری کنید یا بشویید. اگر گردوغبار دارد حتماً آن را غبارروبی و خاک‌گیری کنید.
  • خاب فرشتان (خواب فرش) را بشناسید و اگر آن را نمی‌دانید کافی است روی فرش در جهت طولی، از دو سمت شمال به جنوب و جنوب به شمال دست بکشید. جهتی که هنگام دست کشیدن به شما احساس نرمی، لطافت و صافی بیشتر می‌دهد خاب یا خواب فرش است. برای لوله کردن و تا کردن فرش همواره باید فرش را در جهت خابش از بالا به پایین لوله کنید و تا بزنید.
  • برای لول یا لوله کردن فرش، این کار را باید به‌آرامی و دقت چرخش انجام دهید. ذره‌ذره و بدون جابجایی جلو بروید تا یک استوانه بی‌نقص ایجاد کنید. اگر به‌سرعت و یا بی‌دقت این کار را بکنید استوانه شما در دو رأسش مخروطی می‌شود و این موضوع در زمان طولانی به فرشتان آسیب می‌زند.
  • فرش لوله شده یا تاشده را با استفاده از پارچه‌ای تمیز یا ریسمانی با الیاف طبیعی و تمیز (نخ یا کنف) ببندید. اگر لوله شده دو سر و میانه آن را ببندید و اگر تاشده مثل جعبه شیرینی آن را به‌صورت صلیبی ببندید. باید توجه داشت که بند و ریسمان‌ها در این مرحله باید آن‌قدر محکم باشند که ساختار بسته‌بندی از هم نپاشد و ثانیاً آن‌قدر سفت نباشد که روی فرش خط بیندازد و یا آن را از محل‌های تاشده بشکند.
  • در مرحله بعد روی فرش را با یک کاور پارچه‌ای (ترجیحاً نخی) یا کاغذ (بدون اسید) به‌طور کامل بپوشانید. توجه کنید به‌هیچ‌عنوان فرش دستبافتان را برای مدت طولانی درون کاورهای پلاستیکی و تیره نگهداری نکنید. چراکه این شرایط باعث پدید آمدن انواع مشکلات نظیر قارچ، بید، کپک و … می‌شود.
  • اگر فرش سنگینی دارید و قرار است برای مدت طولانی در بسته‌بندی بماند. فرش را به‌صورت وارونه پهن کنید و آن را در ذهنتان از طول و عرض به سه قسمت برابر تقسیم کنید. سپس گوشه‌های فرش را با کمک دیگران بگیرید و از خطوط فرضی گفته‌شده آن را تا بزنید.

بسته‌بندی فرش حیدریان

فرش حیدریان با سابقه بیش از 130 ساله تولید و عرضه فرش‌های دستباف ایرانی به تجربه شیوه‌های مختلف بسته‌بندی فرش را بررسی کرده و بهترین راهکارهای آن واقف است. در کنار همه مواردی که برای بسته‌بندی فرش دستباف در خانه گفته شد. ما در مجموعه فروشگاهی فرش حیدریان آمادگی آن را داریم که قالی‌های حیدریان شما را برای نگهداری یا جابه‌جایی‌های خاص مثل مهاجرت‌های طولانی بسته‌بندی کنیم. اگر تابه‌حال از مجموعه حیدریان قالی تهیه‌کرده باشید می‌دانید که هنگام خرید شاهد بسته‌بندی و نحوه درست آن خواهید بود و همین‌طور کاوری برای نگهداری آن به شما ارائه خواهد شد.

بسته‌بندی هدیه قالی دستباف ایرانی در فرش حیدریان

در کنار شیوه‌های معمول بسته‌بندی و ارسال فرش، ما در فرش حیدریان بسته‌هایی چوبی با بالاترین کیفیت را طراحی و تولید کرده‌ایم. این بسته‌بندی‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که در کنار ظاهر زیبایشان، از وارد شدن فشار زیاد به فرش جلوگیری می‌کنند. جنس چوبی آن‌ها دوستدار محیط‌زیست و همخوان با ویژگی‌های طبیعی و اصیل فرش ایرانی است. از طرفی گردش هوا در این بسته‌ها به‌گونه‌ای است که فرش شما را از آسیب‌هایی نظیر قارچ و کپک و … محافظت می‌کند. جعبه‌های چوبی فرش حیدریان با وجود استحکام و استقامت بالایشان، ظرافت بسیاری داشته و سبک‌وزن هستند.

سخن آخر

فرش دستباف یکی از بهترین اشیایی است که ما به‌عنوان یک فرد ایرانی می‌توانید به عزیزان و دوستانمان هدیه کنیم و با این کار هم بر اهمیت و جایگاه ایشان تأکید کنید و هم هنر سرزمینمان. ازآنجاکه بسته‌بندی یک هدیه اهمیت ویژه‌ای دارد، ما در فرش حیدریان برای شما بسته‌بندی‌ای شکیل و زیبا تهیه کرده‌ایم تا به‌وسیله آن بتوانید تجربه بهتر و اصیل‌تری را برای خود و مخاطبانتان رقم بزنید. برای تهیه قالی‌های هدیه فرش حیدریان همین حالا می‌توانید از طریق شعب مختلف این مجموعه، وب‌سایت زییین و فرش حیدریان با ما در تماس باشید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید