بلاگ

نگهداری اصولی ظروف مسی

نگهداری اصولی ظروف مسی

ظروف مسی ازجمله قدیمی‌ترین وسایل زندگی روزمره در فرهنگ ایرانی هستند. در گذشته از مس برای ساخت انواع ظروف آماده‌سازی، نگهداری و سرو و پذیرایی مواد غذایی از مس استفاده می‌کردند. این موضوع امروزه به دلیل قیمت بالای مس به عاملی محدودکننده برای تولید این دسته ظروف تبدیل شده است. به همین دلیل هنگامی‌که ظروف مسی را خریداری می‌کنیم، بهتر است شیوه‌های محافظت و نگهداری از آن را نیز بدانیم تا این آثار ارزشمند را همواره با کیفیت اولیه‌شان در خانه‌هایمان داشته باشیم. در این مقاله از مگزییین با ما همراه باشید تا مجموعه‌ای از نکات کلیدی برای نگهداری از ظروف مسی را با شما در میان بگذاریم.

امروزه در مجموعه زییین کالکشن مفصلی از اشیا مسی آماده و به مخاطبان این مجموعه ارائه می‌شود که همواره این سؤال را به دنبال دارد که برای مراقبت از این آثار چه کارهایی لازم است صورت گیرد؟ می‌دانیم که برای افزایش عمر طول ظروف مسی و حفظ درخشندگی آن‌ها، باید روش نگهداری از آن‌ها را یاد بگیریم، پس با ما همراه باشید.

مواد اولیه ظرفتان را بشناسید

نخستین قدم در نگهداری اشیا مسی آن است که از ترکیبات آن اطلاع داشته باشیم. می‌دانیم که فلز مس، فلزی آتشگون است که در طبیعت به رنگ سرخ دیده می‌شود؛ اما ظروفی که ما در خانه‌هایمان نگهداری می‌کنیم، غالباً سفیدرنگ هستند. دلیل این موضوع آن است که مس در حالت عادی، در کنار ویژگی‌های مثبت بسیاری که دارد؛ در مواجهه با اکسیژن هوا و آب، اکسیدی تولید می‌کند که می‌تواند خطرناک و مسموم‌کننده باشد. به همین دلیل از دیرباز سطح داخلی ظروف مسی که در تماس با خوراک انسان است توسط دیگر فلزها روکش می‌شد.

پس در قدم اول باید جنس این روکش و نحوه برخورد با آن را بدانیم. مجموعه زییین طبق اصول اخلاقی و طراحی محصولی که دارد، اشیا مسی خود را به سیاق نیاکانمان با ماده بی‌خطر قلع پوشش می‌دهد که علاوه بر حفاظت از سلامت کاربران و بدنه ظروف، به آن‌ها جلوه‌ای نقره‌گون و زیبا نیز می‌بخشد.

رنگ‌ها و لکه‌ها را از بین ببرید

نگهداری از ظروف مسی، فرایندی بسیار ساده دارد. پس‌ازآنکه ظروف مسی را شناختیم، دومین کار مراقبت موردی است؛ یعنی لکه‌های که هنگام استفاده از این ظروف روی آن نقش می‌بندند را پس از استفاده پاک کنیم. برای این کار می‌توانید یک‌تکه لیمو را از وسط ببرید و آن را در مقداری نمک فرو کنید و آن را به بدنه ظرف مسی بکشید. در این ترکیب، نمک ساینده‌ای ظریف و لیمو اسیدی رقیق است که ما را در از بین بردن اکثر لکه‌ها و رنگ‌ها کمک می‌کند. پس از پاک شدن اولیه لکه‌ها، کافی است ظروف مسی را با آب معمولی بشوییم و خشک کنیم.

جوش‌شیرین عامل درخشندگی

بسیاری از مادران ما استفاده از مقداری مساوی از جوش‌شیرین و آب‌لیمو را به‌عنوان ترکیبی جادویی برای تمیز کردن و افزایش طول عمر ظروف مسی به ما معرفی کرده‌اند. کافی است مقداری مساوی از جوش‌شیرین و آب‌لیمو را باهم ترکیب کنیم و خمیر به دست آمده را روی بدنه ظروف مسی بمالیم و با استفاده از یک پارچه نرم، آثار اضافی را از روی آن پاک کرده و در نهایت بشوییم و خشک کنیم.

خشک‌کردن ظروف مسی پس از شستشو

یکی از نکات کلیدی برای افزایش طول عمر ظروف مسی آن است که توجه داشته باشیم که هرگز این ظروف را برای مدت طولانی در آب نگه نداریم. واکنش مس با آب در درازمدت باعث می‌شود ظروف مسی ما کدر شوند.

از محصولات پاک‌کننده شیمیایی قوی استفاده نکنید

یادمان باشد که هرگز از مواد اسیدی یا بازی قوی برای پاک‌سازی ظروف مسی استفاده نکنیم. مراقبت از ظروف مسی مستلزم عدم استفاده از مواد شیمیایی قوی است و در صورت لزوم بهتر است برای تمیز کردن آن‌ها از مایع ظرف‌شویی استفاده کنیم.

شعله مناسب برای ظروف مسی

اگر از ظروف آماده‌سازی غذا مثل، انواع قابلمه، تابه، قوری و … مسی استفاده می‌کنیم، از ابتدا باید شعله‌ای را انتخاب کنیم که اندازه متناسب با ظرف ما داشته باشد. شعله بسیار کوچک زمان حرارت دهی را طولانی کرده و شعله‌های بزرگ به دیواره ظرفمان آسیب می‌زنند.

حرارت کم بهترین تضمین مراقبت از ظروف مسی

مس یکی از رساناترین فلزهایی است که می‌شناسیم. به همین دلیل خیلی زود داغ می‌شود و حرارت را به مواد غذایی منتقل می‌کند. به همین خاطر بهتر است با حرارت کم با این ظروف کار کنیم تا از سوختن و چسبیدن مواد غذایی به آن جلوگیری کنیم.

در مجموعه زییین، کالکشن زیبا و نفیسی از آثار مسی وجود دارد که همواره در حال به‌روز شدن است. آثار این مجموعه با الهام از فرهنگ و هنر ایرانی و متناسب با سبک زندگی نوین طراحی و تولید می‌شوند. برای مشاهده کالکشن ظروف مسی زییین می‌توانید به شعب مختلف این فروشگاه یا وب‌سایت فروشگاه زییین سر بزنید.

دیدگاهتان را بنویسید