بلاگ

مبلمان دست‌ساز ایرانی و سبک زندگی اصیل

مبلمان دست‌ساز ایرانی و سبک زندگی اصیل

یکی از مهم‌ترین عناصری که به دکوراسیون داخلی یک فضا شکل و انسجام می‌دهد، مبلمانی است که در آن فضا چیدمان می‌شود. مبلمان یک فضا به‌جز کاربرد بسیار مهمش، تأثیر بسیار زیادی در شکل‌دهی به فضا و زیباسازی آن دارد. مبلمان و نحوه انتخاب آن شیوه‌ای برای نمایش و ارائه فضای ماست. مبلمانی که درست و متناسب با ویژگی‌های یک محیط انتخاب شده باشد می‌تواند به ما کمک کند که از قابلیت‌های فضایمان به بهترین نحو استفاده کنیم. در این مقاله از مگزییین با ما همراه باشید تا در مورد مبلمان‌های دست‌ساز زییین بیشتر بدانیم.

مبلمان چیست؟

‌ مبلمان کلمه‌ای فرانسوی و از مشتقات واژه meubles است که به مجموعه اثاثیه یک فضا گفته می‌شود. این واژه معادل کلمه انگلیسی furniture است که بسیاری از ما با آن آشناییم. بر اساس تعریف‌های موجود از این واژه در زبان‌های انگلیسی و فرانسه، مبلمان گروهی از اثاثیه و تجهیزاتی هست که با ورودشان به یک فضا آن را به امکاناتی جدید مجهز می‌کنند. امکاناتی مثل فراهم کردن جایی برای نشستن، فراهم کردن جایی برای قرار دادن اشیا، فراهم کردن جایی برای مرتب کردن، طبقه‌بندی و جای‌دهی اشیا و بسیاری کارکردهای دیگر هستند.

چرا باید به مبلمان فضایمان توجه کنیم؟

فضایی را تصور کنید که تازه ساخته شده یا محلی که به‌تازگی وارد آن می‌شوید و هیچ‌چیز پیش از ورود شما آنجا نیست. چه می‌بینید؟ یک فضای خالی، بی‌شکل، بی‌هویت. درست مثل یک بوم سفید، مثل تکه‌ای خمیر بی‌شکل که انتظار می‌کشند که هنرمندی بدان‌ها جان و روحی تازه ببخشد. مبلمان ها در وهله اول حجم‌هایی هستند که قادرند در فضا تقسیمات جزئی به وجود بیاورند. یعنی می‌توانند در یک فضای مربعی بزرگ چند زیر فضای کوچک مثل نشیمن، ناهارخوری و … پدید بیاورند. انتخاب مبلمان نادرست می‌تواند باعث شود بخش عمده‌ای از یک فضای کوچک هدر برود. از طرفی یک اتاق خالی هیچ امکاناتی ندارد، مبلمان به فضا امکانات می‌دهد، امکان نشستن، حریم داشتن، در اختیار داشتن فضاهای جانبی برای قرار دادن و دکور کردن اشیا تزئینی. نکته مهم دیگر، زیبایی است. یک فضای خالی در برخورد اول به‌جز زیبایی معمارانه، زیبایی دیگری ندارد. با انتخاب یک مبلمان زیبا، می‌توانیم به فضایمان زیبایی مضاعف بیفزاییم.

مبل و سبک زندگی

مبلمان یک فضا فقط شیئی کاربردی برای مرتب کردن محیط نیست.  مبلمان عنصر مهمی در شخصیت بخشی به فضا و انعکاس سلیقه و حتی برخی ویژگی‌های شخصی ماست. درواقع مبلمان انتخابی ما می‌تواند اطلاعات بسیاری را در مورد سلیقه، جایگاه اجتماعی، علایق و وضعیت اقتصادی ما بیان کند. امروزه با شکل‌گیری کارگاه‌های تولید انبوه شاهد تولید مبلمان‌های زیاد و بسیار متنوعی هستیم که بعضاً کیفیت لازم را ندارند، نه در طراحی، نه در مواد سازنده و نه حتی در مورد نحوه ساخت. همین موضوع باعث می‌شود مخاطبی که در جستجوی شیئی زیبا است که یکتا بودن و خاص بودن شخصیتش را به نمایش بگذارد نتواند در چنین فضاهایی مبلمان دلخواه خود را پیدا کند.  

از طرفی بسیاری از ما می‌دانیم، که در زمانه‌ای که روزبه‌روز همه‌چیز صنعتی و بی‌کیفیت می‌شود، به دست آوردن شیئی زیبا که توسط یک هنرمند طراحی شده و با بهترین مواد توسط ماهرترین استادکارها ساخته شده چقدر اهمیت دارد. چنین کالایی بسان گنجینه‌ای است که نشانگر توجه ما به محیط‌زیستمان، اندیشه و هنر سرزمینمان و کارآفرینی خلاق برای همنوعانمان است. خانه‌های مادربزرگ‌هایمان را به یاد بیاوریم! چقدر همه‌چیز در آنجا زیبا و اصیل بود. مبل‌ها توسط نجاران شهرمان با دقت و جزئیات فراوان ساخته شده بود. چقدر نشستن و دست کشیدن روی دسته‌ها و پایه‌های خراطی شده این مبل‌ها لذت داشت.

سخن پایانی

ما در زییین به دنبال بازآفرینی چنین تجربه‌ای هستیم. خلق اشیا ارزشمندی که می‌توانند قصه ساز باشند. اشیایی که اصولی طراحی شده‌اند، نه به‌اصطلاح از مد می‌افتند و نه بعد از سال‌ها دلتان را می‌زنند. جنس مواد سازنده‌شان طوری انتخاب می‌شود که به‌سادگی پوسیده و خراب نمی‌شوند. با بهترین کیفیت و روی اصول مهندسی ساخته می‌شوند. دوست داریم مبلمان‌هایی را مهمان خانه‌های شما کنیم که با طبیعت پیوند دارند و رد دست استادکاران این سرزمین روی آن‌ها پیداست. اگر به مبلمان‌ دست‌ساز زییین علاقه دارید می‌توانید این آثار زیبا را در شعب مختلف ما یا وب‌سایت زییین ببینید.

دیدگاهتان را بنویسید