بلاگ

فرش دستباف ابریشم، ظرافتی بی‌انتها

فرش دستباف ابریشم، ظرافتی بی‌انتها

فرش ابریشم، بسیاری اوقات بیش از آنکه یک شیء زیبا یا کاربردی باشد یک سرمایه است. برای همین نگهداری درست و اصولی  از آن اهمیت بسیاری دارد. حفاظت درست و دقیق از فرش‌های دستباف ابریشمی نه‌تنها باعث تضمین کیفیت و ماندگاری زیبایی آن می‌شود، بلکه آن را از گزند انواع آسیب‌ها حفظ می‌کند. در این مطلب از بلاگ فرش حیدریان سعی داریم در مورد برخی از شرایط نگهداری و حفاظت از فرش‌های ابریشمی یا پشم و ابریشمی حیدریان صحبت کنیم.

مهم‌ترین آسیب‌های احتمالی فرش ابریشمی کدم‌اند؟

به‌طورکلی قالی دستباف ابریشمی یکی از حساس‌ترین اشیا هنری و کاربردی است و به‌طور روزمره در معرض آسیب‌های احتمالی بسیاری قراری می‌گیرد. رایج‌ترین آسیب‌هایی که ممکن است برای یک فرش دستباف ابریشمی پیش بیاید، عبارت‌اند از اختلاط یا تداخل رنگی که به معنی ترکیب شدن رنگ‌های فرش با یکدیگر است، ساییدگی یا فرسایش که به خاطر تماس بسیار زیاد فرش با کفش و پا پیش می‌آید، پوسیدگی و درگیر شدن با آفت بید است.

محل نگهداری از فرش ابریشمی دستباف

اولین مرحله در نگهداری از یک قالی دستباف، نگهداری از آن حین استفاده است. این به این معنی است که همیشه آگاه باشیم که اگرچه فرش در حال استفاده است، اما لازم است مراقبت از آن همواره برقرار باشد. اولین نکته در مورد این نوع مراقبت، گزینش محلی مناسب برای پهن کردن آن است. مطمئناً در هر خانه‌ای اولویت اول برای پهن کردن یک فرش کاربری آن فضا است. یعنی بسیاری از افراد دوست دارند، فرش ابریشمی دستباف را فضای هال یا پذیرایی خانه‌شان پهن کنند. پس در وهله اول دست کاربر برای انتخاب جای و موقعیت فضا خیلی باز نیست، اما تنظیم کیفیت فضا می‌تواند در اختیار مخاطب باشد.

کیفیات محل پهن کردن قالی ابریشمی

به‌این‌ترتیب پس‌ازآن که مشخص شد فرش باید در چه فضایی پهن شود باید نخست کف آن فضا بررسی شود. بهتر است قالی ابریشمی دستباف در محیطی با سطح  کاملاً صاف و بدون پستی‌وبلندی پهن شود. نکته مهم دیگر آن است که توجه شود این سطح هم در حین پهن کردن قالی خشک و تمیز باشد و هم همواره این امکان برایش مهیا باشد، یعنی در جوار فضاهای مرطوبی مثل حمام یا آشپزخانه نباشد و یا در معرض آلودگی‌های ناشی از درب ورودی و پنجره‌های باز نباشد. خوب است بدانیم سطوحی مثل سنگ‌های صیقلی، سرامیکی و پارکت شده برای پهن کردن فرش دستباف ابریشمی مناسب‌ترند و کف‌هایی که سیمانی، بتنی، آهکی، گچ‌وخاکی و امثال آن هستند به خاطر ناصافی و اسیدیته خاصی که دارند می‌توانند به قالی‌های ما آسیب بزنند.

مراقبت‌های محیطی از فرش دستباف ابریشمی

همان‌طور که اشاره شد، بهتر است قالی دستباف ابریشمی در منطقه‌ای از خانه پهن شود که رفت‌وآمد در آن کمتر است یا درست کم رفت‌وآمد سالم‌ترین در آن صورت می‌گیرد. منظور از رفت‌وآمد سالم، ترددی است که ترجیحاً بدون کفش و پاپوش‌های آلوده صورت بگیرد، با پای تمیز باشد و بیش‌ازحد نرمال نباشد. به‌عنوان‌مثال آشپزخانه محیطی است که رفت‌وآمد در آن خیلی زیاد است و از طرفی همواره امکان ریختن آب و مواد خوراکی و نشست انواع بخارهای روغنی و غیرازآن روی فرش وجود دارد. پس بهتر است قالی دستباف ابریشم در این محیط یا حتی نزدیک به آن پهن نشود. یک نکته مهم دیگر که می‌تواند عمر فرش ابریشم را بیشتر کند، ثابت کردن آن روی سطح با امکاناتی مثل ترمز فرش است. البته که فرش‌های ابریشمی دستباف به خاطر وزنشان معمولاً جابه‌جا نمی‌شوند اما در فرش حیدریان به کناره قالی‌های ابریشم و کرک و ابریشم دستباف ترمزهای چرمی دوخته می‌شود تا از حرکت این قالی‌ها روی سطوح صیقلی و صاف جلوگیری شود.

ویژگی‌ها فضای نگهداری از قالی دستباف ابریشم

مراقبت از نور و جریان هوای آلوده هم دو نکته اساسی هستند که در مراقبت از قالی‌های دستباف ابریشمی باید به آن‌ها توجه کرد. اگر فرش ابریشمی‌تان را در فضایی پهن می‌کنید که با نور خورشید در تماس است، لطفاً به این نکته توجه کنید پنجره‌ها پرده‌هایی با ضخامت مناسب داشته باشند. اما گاهی پیش می‌آید که کنترل پنجره‌ها و نور یک فضا از دست کاربر خارج است. در این گونه فضاها بهتر است هرازگاهی اگر نقشه فرش به ما اجازه می‌دهد، فرش را بچرخانیم و در جهت عکس پهن کنیم تا درصورتی‌که در معرض نور قرار گرفته، دو رنگ نشود. درنهایت نکته دیگر آن است که  در زمان‌های پیک آلودگی هوا سعی شود پنجره‌ها بسته بمانند تا گردوغبار و انواع ذرات آلاینده از دوده گرفته تا مشتقات سرب و انواع مواد اسیدی به فرش‌های ما آسیب نرساند.

قالی دستباف ابریشم در فرش حیدریان

مجموعه فرش حیدریان یکی از تولیدکنندگان قالی‌های ابریشمی اصیل است. در این مجموعه چله‌های ابریشمی با روش‌های رنگرزی گیاهی، رنگ‌آمیزی می‌شوند و به ظریف‌ترین شکل ممکن توسط ماهرترین بافندگان، بافته می‌شوند. قالی‌های ابریشمی فرش حیدریان تحت نظارت ویژه با نقشه‌های اصیل خلق می‌شوند و به خاطر انرژی بسیاری که برای آن‌ها صرف می‌شود معمولاً به‌صورت سفارشی و دقیقاً متناسب با سلیقه و نیاز شما خلق می‌شوند. البته به‌جز قالی‌های تمام ابریشم، در فرش حیدریان شما همواره می‌توانید نمونه‌هایی از شاهکارهای پشم و ابریشم مدرن را ببینید و به خانه خود ببرید. با ما همراه باشید تا در پست‌های بعد بیشتر درباره فرش‌های ابریشمی صحبت کنیم.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید