بلاگ

راهنمای خرید ظروف سرو و پذیرایی

ظروف-سرو-و-پذیرایی

راهنمای خرید ظروف سرو و پذیرایی

ظروف سرو و پذیرایی یکی از مهم‌ترین اجزای میز غذاخوری و اصول پذیرایی از مهمان است. تقریباً همه از اهمیت این ظروف هنگام پذیرایی آگاه هستیم و به همین دلیل برای خرید این ظروف بهتر است نکاتی را در نظر بگیریم تا نتیجه بهتری حاصل شود. این ظروف ازلحاظ رنگ و جنس و چندتکه بودن از تنوع بالایی برخوردار هستند که هرکدام می‌توانند به‌نوعی عصای دست میزبان باشند.

ظروف سرو و پذیرایی در انواع مختلفی در بازار موجود است، از جنس‌های مختلف گرفته تا اشکال مختلف. همان‌طور که می‌دانیم ظروف غذاخوری بسیار مهم هستند چه ازنظر جنس و ظاهر و چه ازنظر کاربردی بودن. هنگام خرید این ظروف باید جنبه‌های مختلف را در نظر گرفت و فاکتورهای متفاوتی را بررسی کرد. در این مقاله سعی کرده‌ایم نکات کاربردی درباره خرید این ظروف را ارائه کنیم تا شما با خیال راحت و با داشتن اطلاعات کافی بتوانید ظروف موردنظرتان را خریداری کنید.

نکات مهم قبل از خرید ظروف پذیرایی

قبل از خرید ظروف پذیرایی بهتر است به چیدمان و رنگ وسایل منزلتان توجه کنید. رنگ میز غذاخوری، صندلی‌ها، رومیزی و دیگر وسایل منزل می‌تواند در زمان خرید این ظروف و همچنین انتخاب درست به شما کمک کند. بهتر است ظروف پذیرایی شما ازلحاظ شکل و ظاهر و رنگ با دیگر وسایل منزل هماهنگی داشته باشد تا سلیقه شما را به نمایش بگذارد.

همچنین نکته مهم دیگر توجه به اندازه‌هاست. سرویس‌های ظروف پذیرایی که بزرگ هستند نیاز به فضای بیشتری در کابینت‌ها دارند و هنگام شستشو ممکن است شما را به دردسر بیاندازد پس بهتر است با توجه به این نکات سایز ظروف را انتخاب کنید.

ظروف پذیرایی ازلحاظ جنس به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که پرکاربردترین‌های آن‌ها عبارت‌اند از

  • ظروف پذیرایی چینی
  • ظروف پذیرایی آرکوپال
  • ظروف پذیرایی شیشه‌ای
  • ظروف پذیرایی سفالی و سرامیکی
  • ظروف پذیرایی ملامین
  • ظروف پذیرایی مسی
  • ظروف پذیرایی نقره‌ای
  • و…

در این مقاله سعی می‌کنیم به معرفی برخی از آن‌ها بپردازیم.

ظروف پذیرایی چینی

اگر برای میز غذاخوری‌تان به دنبال ظروفی هستید که هم ازلحاظ جنس و هم ازلحاظ زیبایی تمام گزینه‌ها را در بر داشته باشد می‌توانید از ظروف چینی استفاده کنید. ظروف چینی علاوه بر زیبایی، استحکام و دوام، بسیار شکیل و رسمی هستند. ظروف چینی به چند نوع تقسیم می‌شوند. جنس این ظروف از نوعی سرامیک است که طی فرایندی چندمرحله‌ای تهیه می‌شوند. ظروف چینی در انواع مختلفی موجود هستند و به چند نوع چینی استخوانی، پرسلان و … تقسیم می‌شوند.

هنگام خرید ظروف چینی بهتر است به مصارف آن توجه کنید به‌عنوان‌مثال ظروف چینی سفید و با نقش‌های کلاسیک مناسب مهمانی رسمی هستند و ظروف چینی با رنگ‌های شاد مناسب استفاده روزمره هستند.

هنگام خرید ظروف چینی به شکل و اندازه آن‌ها توجه کنید، دقت کنید که ظروف با شکل‌های هندسی عجیب برای قرار گرفتن در ماشین ظرف‌شویی ممکن است شما را به دردسر بیاندازد. به رنگ و لعاب ظروف توجه کنید که یکدست باشد و برآمدگی یا تیزی نداشته باشد. اگر می‌خواهید ظروف با ماشین ظرف‌شویی بشویید توجه کنید که ظروف موردنظر این قابلیت را دارا باشند.

ظرف‌های پذیرایی چینی معمولاً برای دکوراسیون‌های کلاسیک و مدرن مورداستفاده قرار می‌گیرند البته این مورد به طرح‌های روی آن بستگی خاصی خواهد داشت.

ظروف پذیرایی چینی استخوانی

ظروف چینی استخوانی یا بنچاینا ظروف مقاوم و زیبایی هستند که به خاطر ساختار ظریف خود معروف هستند. این ظروف به دلیل رنگ سفید این قابلیت دارند که با هرگونه دکوراسیون و چیدمان میز غذاخوری ست شوند. این ظروف بهتر است با دست شسته شوند. البته امکان شست‌وشو با ماشین ظرف‌شویی وجود دارد.

ظروف پذیرایی چینی پرسلان

ظروف چینی پرسلان از مقاومت و استحکام خوبی برخوردار هستند و در مقایسه با ظروف چینی استخوانی مقرون به‌صرفه‌تر هستند. برای شست‌وشوی این ظروف می‌توان از ماشین ظرف‌شویی استفاده کرد.

ظرف‌های پذیرایی مسی و فلزی

ظروف فلزی معمولاً جز ظرف‌های پراستفاده در میان ماست. در این میان مس به‌عنوان یکی از زیباترین فلزات همیشه موردتوجه بوده است. استفاده از ظروف مسی برای سرو غذاهای سنتی ایرانی همیشه مرسوم بوده است. این ظروف به دلیل ظاهر و شکل زیبا و همچنین قابلیت گرم نگه‌داشتن غذا برای مدت طولانی اکثراً در رستوران‌ها استفاده می‌شود.

ظروف سرو و پذیرایی مسی گزینه مناسبی برای کسانی است که به فرهنگ و تاریخ ایرانی علاقه‌مند هستند. ظروف مسی به دلیل تاریخچه دیرینه‌ای که در کشور ما دارند برای دکوراسیون‌های سنتی و کلاسیک انتخاب مناسبی هستند.

شست‌وشوی این ظروف راحت است اما توجه داشته باشید که قابل‌استفاده در ماکروویو و ماشین ظرف‌شویی نیستند. هنگام خرید ظروف مسی دقت کنید که لبه‌های تیز و برنده نداشته باشد.

ظروف سرو سرامیکی و سفالی

ظروف سرو و پذیرایی سرامیکی و سفالی یکی از صنایع‌دستی محبوب ایرانی محسوب می‌شوند. این ظروف از خاک رس و طی فرآیندی چندمرحله‌ای تولید می‌شوند. ظروف سرامیکی و سفالی در کوره پخته می‌شوند و پس از لعاب دادن قابل‌استفاده هستند.

ظروف سرامیکی مقاوم هستند و سبک‌های مختلفی دارند. ظروف سرامیکی معمولاً در مقایسه با ظروف چینی و آرکوپال سنگین‌تر و ضخیم‌تر هستند. طرح‌ها و نقوش بکار رفته در این ظروف متنوع است و از طرح‌های مدرن گرفته تا نقوش سنتی و کلاسیک را پوشش می‌دهد.

البته امروزه با توجه به رونق گرفتن هنر سرامیک‌سازی در کشورمان، ظروف سرامیکی مدرن برای پذیرایی رونق بیشتری گرفته‌اند و هنرمندان با استفاده از طرح‌های زیبا و خاصی که خلق می‌کنند، بسیاری از سلایق را پوشش می‌دهند و انتخاب مناسبی برای خانه هستند.

معمولاً ظروف سرامیکی برای سبک‌های دکوراسیون مدرن و همچنین سنتی قابل‌استفاده هستند. البته گاهی ممکن است که طرح و مدل ظرف سرامیکی با دکوراسیون کلاسیک نیز همخوانی داشته باشد.

ظرف‌های بلوری و شیشه‌ای

ظروف شیشه‌ای درواقع از ترکیب مواد اولیه شیشه و آهک سود دار تهیه می‌شود. همچنین ظروف کریستال نیز بر پایه شیشه هستند با این تفاوت که در ترکیب آن‌ها از سرب استفاده می‌شود. ظروف کریستال به دلیل استفاده از سرب در ترکیب آن‌ها نسبت به شیشه سنگین‌تر هستند.

ظروف کریستالی معمولاً دارای برش‌های ظریف و زیبایی هستند که جلوه زیبایی به ظرف می‌بخشد و برای دکوراسیون‌های کلاسیک مناسب هستند. هنگام خرید ظروف شیشه‌ای و کریستال به لب‌پر نبودن و صاف بودن لبه‌ها توجه کنید. همچنین قبل از خرید از قابلیت استفاده آن‌ها در ماکروویو و ماشین ظرف‌شویی مطمئن شوید.

ظروف پذیرایی آرکوپال

ظروف آرکوپال درواقع ظروفی هستند مابین شیشه و چینی. این ظروف از ترکیب شیشه با مواد دیگری تهیه می‌شود و در ظاهر شبیه چینی هستند، اما نسبت به چینی سبک‌تر هستند. ظروف آرکوپال در مقایسه با ظروف چینی محکم‌تر و مقاوم‌تر هستند. همچنین این ظروف ازلحاظ قیمت نیز ارزان‌تر از ظروف چینی هستند.

ظروف آرکوپال برای استفاده روزمره مناسب هستند. هنگام خرید ظروف آرکوپال بهتر است به شکل و اندازه این ظروف توجه کنید. ظروف آرکوپال معمولاً قابل‌استفاده در ماشین ظرف‌شویی هستند اما بهتر است قبل از خرید از فروشنده بپرسید و مطمئن شوید. همچنین از قابلیت استفاده در ماکروویو نیز مطمئن شوید.

ظرف‌های آرکوپال بیشتر به‌عنوان ظروف دم‌دستی انتخاب می‌شوند اما گاهی به دلیل کیفیت بالای این ظروف حتی برای مهمان نیز قابل‌استفاده هستند. این ظروف برای انواع دکوراسیون همچون کلاسیک و مدرن قابل‌استفاده هستند.

ظروف پذیرایی ملامین

این ظروف از پودر ملامین و نوعی پلاستیک فشرد تهیه و تولید می‌شوند. ظروف ملامین در گذشته و قبل از روی کار آمدن ظروف چینی و آرکوپال بسیار مورداستفاده عموم مردم ایران قرار می‌گرفته است. این ظروف در طرح و رنگ‌های مختلف در بازار موجود هستند. از ویژگی‌های این ظروف می‌توان ارزان بودن، شست‌وشوی راحت و بدون دردسر و نوع بسیار زیاد در طرح و رنگ را نام برد.

ظروف ملامین را می‌توان در موقعیت‌های مختلف استفاده کرد و برای کاربردهای مختلفی مورداستفاده قرار داد. البته امروزه بیشتر به‌عنوان ظرف‌های دم‌دستی شناخته می‌شوند. این ظروف قابل‌استفاده در ماکروویو و ماشین ظرف‌شویی نیستند. در هنگام خرید این ظروف توجه کنید که بدون خط و خش باشند.

سخن پایانی:

قبل از خرید هر نوع ظروف سرو و پذیرایی بهتر است دستورالعمل سازنده ظروف را مطالعه کنید. از فروشنده در مورد نحوه نگهداری از پرس‌وجو کنید. در خصوص قابلیت استفاده در ماکروویو و یا ماشین ظرف‌شویی اطلاعات کسب کنید. مطمئن شوید که ظروف را می‌توانید در ماکروویو یا ماشین ظرف‌شویی قرار دهید یا خیر. بهتر است ظروف را در کابینت نگهداری کنید. همچنین بین ظروفی که ممکن است خط بیفتند، یک کاغذ یا فوم قرار دهید تا خراش نخورند.

امیدواریم نکات بیان‌شده در این مقاله از مگزییین به شما در خرید ظروف سرو و پذیرایی مناسب و کاربردی کمک کند.

دیدگاهی در مورد “راهنمای خرید ظروف سرو و پذیرایی

  1. ریحانه علیزاده گفت:

    سلام
    معرفی خوبی بود. بعضی از این محصولات رو ندیده بودم، ممنون که باعث شدید با این محصولات آشنا بشیم.

  2. سلام
    معرفی عالی، بعضی از ای باعث شدید با این محصولات آشنا بشیم.
    پیشنهاد میکنم این محصولات رو هم ببینید:
    ظروف سرو و پذیرایی

دیدگاهتان را بنویسید