بلاگ

زیر بشقابی کالایی اساسی یا تجملی؟!

زیر بشقابی

زیر بشقابی کالایی اساسی یا تجملی؟!

زیر بشقابی یکی از آن کالاهایی است که از فرهنگ غربی وارد سرزمینمان ایران شده و به همین خاطر گاهی این سؤال پیش می‌آید که اصلاً این شی یک محصول کاربردی است یا تجملی؟ قبل از پاسخ به این سؤال باید بدانیم که اصلاً زیر بشقابی چیست و چه کارکردی دارد؟ زیر بشقابی به پوشش یا محافظی گفته می‌شود که روی میز غذاخوری و زیر مجموعه بشقاب‌ها و کاسه‌های پذیرایی یک‌نفره قرار می‌گیرد. این کالا برخلاف رومیزی که بزرگ است و کل سطح میز را می‌پوشاند با هدف جداسازی مکان‌های جداگانه روی میز برای هر نفر مورد استفاده قرار می‌گیرد. زیر بشقابی‌ها بسته به هدف کاربری‌شان از مواد مختلفی مانند پارچه، نمد، گلیم، چوب و … تولید می‌شوند. این شی گاهی با هدف محافظت از سطح میز مورد استفاده قرار می‌گیرد و گاهی نیز در استفاده از آنها تزئین و جداسازی فضای شخصی در اولویت است.

چرا از زیر بشقابی استفاده می‌کنیم؟

مهم‌ترین کارکرد زیر بشقابی محافظت از میز ناهارخوری در برابر آثار آب، لکه‌های غذا یا آسیب‌های گرمایی است. علاوه بر این، زیر بشقابی‌ها به‌عنوان تزییناتی برای میز هم مورد استفاده قرار می‌گیرند، به‌ویژه هنگامی‌که از مواد ارزشمندی چون انواع ابریشم یا توری‌های دستباف ظریف تهیه شده باشند.

زیر بشقابی خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

بسیاری از ما هنگام انتخاب زیر بشقابی میان انتخاب‌های بسیاری که برایمان وجود دارد سردرگم می‌شویم. مهم‌ترین موضوعی که ما را برای انتخاب یک زیر بشقابی خوب یاری می‌کند آن است که بدانیم هدفمان از خرید زیر بشقابی چیست؟ اگر قصد محافظت از میز در برابر آثار آب و آسیب‌های گرمایی را دارید بهتر است زیر بشقابی‌ای را انتخاب کنید که ضخامت بیشتر و جنس نخی دارد. هرچه پارچه زیر بشقابی ضخیم‌تر باشد هم در صورت ریزش آب آن را بیشتر جذب می‌کند و هم اگر بشقاب گرم باشد، گرمای کمتری را به میز منتقل می‌کند. اما اگر دوست دارید با زیر بشقابی‌ها، فضای اتاق ناهارخوری‌تان را جذاب‌تر کنید، پارچه‌های ابریشمی و زیر بشقابی‌های توری انتخاب‌های جذابی هستند. اگر بخواهیم زیر بشقابی‌مان هم محافظ باشد و هم تزئینی، چاره چیست؟ در این صورت بهترین کار استفاده از زیر بشقابی‌های مقاوم و تزئین شده است. می‌دانیم که شیوه‌های بسیاری برای تزئین پارچه وجود دارد. از جمله این شیوه‌ها می‌توان به انواع تکنیک‌های چاپ دستی و دوخت‌های سنتی، تکه‌دوزی‌ها و … اشاره کرد.

یک زیر بشقابی زیبا چه ویژگی‌های دارد؟

زیبایی سفره و میز غذا یکی از مهم‌ترین ارزش‌ها در فرهنگ و تمدن انسانی است. این زیبایی علاوه بر ارزش هنری، ارزش روان‌شناختی نیز دارد. در بسیاری از فرهنگ‌ها نقوشی برای تزئین سفره، ظروف غذاخوری و سایر اجزای میز ناهارخوری استفاده می‌شود که به‌نوعی مهیج و برانگیزاننده اشتها هستند. پس بهتر است زیر بشقابی‌ای را انتخاب کنیم که علاوه بر برانگیختن حس زیبایی‌شناختی‌مان، هنگام صرف غذا مفهومی زیبا و ارزشمند را نیز به ما و مهمانان سفره‌مان منتقل کند.

زیر بشقابی در زییین

استودیو طراحی زییین پس از سال‌ها تحقیق و بررسی روی مجموعه اشیا خانگی در فرهنگی ایرانی و غربی مجموعه‌ای از زیر بشقابی‌ها با تزئینات مختلف را طراحی و ارائه کرده است. در این مجموعه تمرکز بر تولید آثار باکیفیت و دست‌سازی است که هم با معیارهای زندگی مدرن و زیبایی‌شناسی مینیمال مطابق باشند و هم بهره‌مند از ریشه‌ها و اصالت ایرانی باشند. از جمله زیباترین زیر بشقابی‌های زییین می‌توان به آثاری اشاره کرد که به شیوه بلوچ دوزی تزئین شده‌اند، اشاره کرد. بلوچ دوزی یکی از دوخت‌های اصیل ایرانی است که به‌طور سنتی به شیوه‌ای منتشر، متراکم و بسیار پرکار انجام می‌شود، اما در مجموعه زییین برای متناسب‌سازی زیر بشقابی‌ها با سبک زندگی نوین، نقوش این هنر به شیوه‌ای مدرن و مینیمال باز طراحی شده‌اند.

سخن پایانی

زیر بشقابی یکی از کاربردی‌ترین اشیا خانگی است که استفاده از آن عمر وسایل ارزشمند ما مانند میزهای ناهارخوری چوبی و سفره‌های ظریف و پرکار تزئینی را افزایش می‌دهد. از طرفی این شی با افزودن قدری تزئین می‌تواند باعث زیباسازی محیط و سفره‌های ما شود. انتخاب یک زیر بشقابی تابع عوامل مختلفی است که در رأس آن انتظارات ما از این شی قرار می‌گیرد. مجموعه زییین در سال‌های اخیر زیر بشقابی‌هایی را طراحی و تولید کرده که علاوه بر زیبایی و دوام بالا با سبک زندگی و غذاخوری ایرانی نیز تطابق بالایی دارند. برای بازدید یا تهیه بشقابی‌های زییین می‌توانید به وب‌سایت این فروشگاه یا شعب فیزیکی این مجموعه سر بزنید.

دیدگاهتان را بنویسید