بلاگ

دوستی با زمین با اکسسوری‌های فرشی

کوسن فرش

دوستی با زمین با اکسسوری‌های فرشی

همه ما عادت داریم فرش را صرفاً کف‌پوشی ببینیم که قرار است خانه‌مان را سامان دهد و زیبا کند. اصلاً به همین دلیل هم نامش را فرش گذاشته‌اند، فرش در مقابل عرش، آن چیزی است که بر کف خانه می‌نشیند و آن را در برابر عرش تعریف می‌کند. اما آیا فرش همیشه قرار است کف‌پوش باشد؟ پاسخ کوتاه به این پرسش خیر است. برای دانستن پاسخ مفصل‌تر این پرسش در این پست از مگزییین با ما همراه باشید.

اصلاً فرش یعنی چه؟

پیش‌تر در پست‌های قبلی همین وبلاگ به‌طور مفصل به معرفی فرش و تفاوتش با قالی پرداختیم. اما به‌طور خلاصه باید گفت فرش تمام آن گستردنی‌هایی است که انسان روی زمین در محیط زندگی‌اش پهن می‌کند تا به آن محیط مرز بدهد، آن را سامان ببخشد، عایق کند، محافظت کند، مطلوب و راحت کند و در یک‌کلام، تعریف کند. پس قالی که دستبافته ای پرزدار است یک نوع فرش است. گلیم، نمد، حصیر و مانند این‌ها، همگی یک نوع فرش به‌حساب می‌آیند.

سنت حفاظت از فرش دستباف ایرانی

فرش دستباف ایرانی چه گلیم باشد، چه زیلو، چه قالی و چه هر گستردنی دیگری، میراثی بسیار ارزشمند است که هرروز بیش‌ازپیش جایگاهش بر همگان معلوم می‌شود. ارزش مادی و معنوی این آثار شگفت‌انگیز به‌قدری است که از گذشته تا امروز اغلب افراد ترجیح می‌دهند که حتی کوچک‌ترین قطعات فرش را به هر طریقی که ممکن است حفظ کند. در گذشته اگر فرشی دچار آسیب می‌شد، در وهله اول رفو می‌شد، اما اگر میزان آسیب از حدی بیشتر می‌شد افراد با بریدن بخش‌های آسیب‌دیده سعی می‌کردند قطعات سالم را تا جای ممکن حفظ کنند. گاهی این قطعات به فرش‌های کوچک‌تری تبدیل می‌شدند و در گوشه و کنارها مورد استفاده مجدد قرار می‌گرفتند و گاهی با قطعاتی از سایر فرش‌ها یا پارچه‌ها ترکیب شده و تبدیل به مسند و متکا و … می‌شدند. این سنت که تا امروز ادامه دارد، در سبک زندگی مدرن آغازگر راهی جدید در تولید مبلمان خانگی شده است که در ادامه بیشتر به آن می‌پردازیم.

اکسسوری‌های فرش

همه ما دوست داریم خانه و فضای کاری‌مان را با زیباترین و ارزشمندترین اشیایی چیدمان کنیم که در کنار ارزش‌های زیبایی‌شناختی و فرهنگی به فضاهایمان رونقی از جنس حس خوب و انرژی‌های سازنده نیز ببخشد. از جمله مهم‌ترین موادی که می‌تواند چنین ارزش‌ها و رونقی را به فضاهای ما اضافه کند گلیم، فرش، زیلو و جاجیم ایرانی هستند. کافی است اثری دست‌ساز که با مواد طبیعی دوست دار محیط‌زیست ساخته شده را به فضای زندگی و کارمان اضافه کنیم، خیلی زود انرژی طبیعت و اثر دستان توانمند استادکاران در فضای ما به جریان می‌افتد و کافی است که این آثار زیبا هم باشند تا دیگر همه‌چیز عالی به نظر برسد.

اکسسوری‌های فرش برای چه کسی مناسب‌اند؟

  • اکسسوری‌هایی چون کوسن، مسند، انواع بالش و … هنگامی‌که با ماده‌ای ارزشمند چون فرش ایرانی خلق می‌شوند، ارزش فضا را به لحاظ زیبایی، فرهنگ، اقتصادی بارها بیشتر می‌کنند. هنگامی‌که در دو راهی انتخاب اکسسوری ساخته شده از فرش‌های ارزشمند ایرانی و سایر مواد قرار می‌گیریم، توجه به این عامل که انتخاب فرش می‌تواند ارزش‌های بسیاری را به فضای ما اضافه کند، می‌تواند یک عامل تأثیرگذار بر انتخاب ما باشد.
  • گاهی فضاهای ما، عمدتاً دفاتر تجاری و اداری، به نحوی دکور می‌شوند که هیچ فرش کف‌پوشی ندارند. در چنین مواردی استفاده از اکسسوری‌های فرشی می‌تواند ارزشی افزوده برای فضای ما به‌حساب بیاید.
  • اگر دکوراسیونی منوکروم و بدون نقش دارید، یعنی دیوارها، مبل‌ها و حتی فرش کف‌پوش به یک‌رنگ و ساده و بدون طرح است، استفاده از اکسسوری‌های از جنس گلیم و قالی ایرانی می‌تواند به نگینی درخشان در دکوراسیون شما تبدیل شود.
  • اگر در دکوراسیون شما از مبل و کف‌پوش‌های چرمی، پلاستیکی و مانند این‌ها استفاده شده، استفاده از اکسسوری‌های فرشی می‌تواند به فضا حس و حال خانه و آرامش حاصل از آن را هدیه دهد.
  • از طرفی به دلیل ارزش مادی بالای فرش دستباف و باکیفیت ایرانی، برای بسیاری از کاربران امکان تهیه فرش‌های بزرگ چندین مترمربعی میسر نیست، اما وجود اکسسوری‌های ساخته شده با فرش دستباف می‌تواند با صرف هزینه‌ای به‌مراتب کمتر جلوه‌ای از این هنر زیبا را به یک فضا بیافزاید.

سخن آخر

اگر به دنبال اکسسوری‌های زیبا برای تکمیل مبلمان خانگی یا فضاهای اداری و تجاری می‌گردید. اگر میان انتخاب چند نوع اکسسوری مختلف مردد هستید، اکسسوری‌های فرشی را گوشه ذهنتان داشته باشید و به‌عنوان یک انتخاب هوشمندانه و حتی نوعی سرمایه‌گذاری به آن نگاه کنید. مجموعه فرش حیدریان در سال‌های اخیر کالکشن کامل و جذابی از انواع اکسسوری‌های فرش را با قالی‌ها، گلیم‌ها و زیلوهای نوبافت همین مجموعه خلق و به مخاطبان خود ارائه کرده است. برای بازدید از جدیدترین آثار این مجموعه در این زمینه مثل همیشه می‌توانید به شعب مختلف زییین یا وب‌سایت مجموعه فرش حیدریان و فروشگاه زییین سر بزنید.

دیدگاهتان را بنویسید