بلاگ

آشنایی با کلمه جذاب گلیم فرش

آشنایی با کلمه جذاب گلیم فرش

کلمه گلیم‌فرش یکی از آن دسته کلمات جدیدی است که اغلب ما با شنیدن یک‌لحظه مکث می‌کنیم و از خودمان می‌پرسیم: یعنی چه؟ آیا گلیم‌فرش همان گلیم است؟ آیا گلیم‌فرش نوعی قالی است؟ در پاسخ به این پرسش‌ها باید گفت بله و خیر. گلیم‌فرش هم گلیم است هم قالی و نه گلیم است و نه قالی، شیئی میانه این دو دست‌بافته ارزشمند ایرانی است. در این مقاله از مگزییین می‌خواهیم کمی بیشتر با این دستبافته زیبا آشنا بشویم. با ما همراه باشید.

اولین گلیم‌فرش‌های ایرانی

یکی از نخستین دست‌بافته‌های زیبای ایرانی که می‌تواند ازجمله نخستین نمونه‌های گلیم‌فرش ایرانی به‌حساب بیاید، تاچه ها هستند. تاچه ها نوعی دستبافته کاربردی در زندگی روستانشینان و عشایر ایرانی بودند که برای نگهداری و حمل غلات، دانه‌ها، آذوقه و … مورد استفاده قرار می‌گرفتند. این دستبافته‌ها به‌طورکلی دو بخش داشتند. بخش اول و عمده‌شان به‌صورت گلیم بافته می‌شد، تا ساختاری محکم داشته باشد و محتویات آن بیرون نریزند. بخش دوم و کوچک‌تر دو تکه قالی بود که در دو گوشه تاچه بافته می‌شد تا هنگام حرکت سطح زبر گلیم حیوان را آزار ندهد و پوست آن را زخمی نکند.

گلیم‌فرش سایه حیدریان

مجموعه حیدریان در سال‌های اخیر با رجوع به فرهنگ کهن ایرانی و جستجو میان اشیا اصیل این سرزمین، با الهام از تاچه‌های بختیاری، مجموعه گلیم‌فرش‌های سایه را طراحی و تولید کرد. در این مجموعه که در زادگاه اصلی و اولیه‌اش یعنی نزد قوم بختیاری خلق می‌شود، سعی بر آن بوده که فقط ساختار از تاچه ها الهام گرفته شود. در طراحی این مجموعه اغلب از نقوشی چون، درخت زندگی، باغ بهشت، درخت انار و سرو بهره گرفته شده تا اصالت و هویت ایرانی که توجه به آن اصلی فراموش‌نشدنی در مجموعه حیدریان است، حفظ شود. از طرفی با نو کردن این طرح‌ها تلاش شده تا مناسب با سبک زندگی مدرن و سلیقه انسان امروزی باشند. ویژگی مهم دیگر در مورد گلیم‌فرش‌های سایه حیدریان رنگ‌بندی خیره‌کننده و بسیار متنوع آن‌ها است. در این مجموعه شما می‌توانید هر رنگی که در جستجوی آنید را پیدا کنید و اگر به دنبال ترکیبی خاص می‌گردید، سرویس سفارشی‌سازی حیدریان همیشه آماده کمک به شما برای خلق چیزی است که آرزو و لیاقت آن را دارید.

چرا گلیم‌فرش بخریم؟!

گلیم‌فرش انتخابی هوشمندانه و میانه است برای تمام کسانی که سادگی، زیبایی و استحکام گلیم را با شکوه، نقوش جذاب و دل‌نشینی قالی ایرانی را یکجا می‌خواهند. گلیم‌فرش همان کالای سبک‌وزن اما درعین‌حال ساختاریافته و محکمی است که کاربر امروزی با سبک زندگی پرتحرکش می‌خواهد. اگر مدام در حال تغییر محل زندگی یا کارتان هستید این بافته زیبا فرایند جابه‌جایی را برایتان راحت‌تر می‌کند. اگر در محیطی زندگی و کار می‌کنید که رفت‌وآمد با کفش در آنجا زیاد است، یا پنجره‌های باز و هوایی آلوده دارد، این شیئ برای شما طراحی شده است. گلیم‌فرش کالایی است که ذاتاً خاک و آلودگی را کمتر به خود می‌گیرد و هنگام شستشو هم زود و راحت شسته و خشک می‌شود. اگر دوست دارید روی سطحی غیریکنواخت قدم بگذارید که بافت آن و گل‌های برجسته‌اش کف پایتان را نوازش بدهد و حس زیبای اتصال با طبیعت را در شما زنده کند، بدون شک از داشتن این فرش زیبا بسیار خرسند خواهید شد. اگر هم مدرنیته را دوست دارید و هم بازگشت به گذشته، اصالت و هویت ایرانی برایتان ارزشمند است، گلیم‌فرش کالایی برای شما است. اگر در محیط زندگی و کارتان، رنگارنگی و یا سادگی حرف اول را می‌زند، گلیم‌فرش کالایی برای شما است.

سخن آخر

نمایش در منو در منو در منوفرش‌های زیبای سایه در مجموعه حیدریان یکی از عالی‌ترین نمونه‌های فرش دستباف ایرانی هستند. در این بافته‌ها شما می‌توانید اصالت، جذابیت و استحکام را در کنار ویژگی‌هایی چون رنگ‌بندی و ترکیب‌بندی‌های زیبا و دل‌نشین ببینید و تجربه کنید. برای بازدید حضوری از این مجموعه زیبا می‌توانید به شعب مختلف فرش حیدریان و فروشگاه زییین سر بزنید. همچنین در فضای مجازی از طریق وب‌سایت‌های این مجموعه‌ها یا شبکه‌های اجتماعی می‌توانید با کارشناسان فرش حیدریان در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید