بلاگ

چوگان ایرانی بر قلمکار زییین

چوگان ایرانی بر قلمکار زییین

یکی از جذاب‌ترین و اصیل‌ترین ورزش‌های ایرانی چوگان است که سابقه بازی کردن آن در این سرزمین به قرن ها پیش باز می گردد. اگرچه امروزه چوگان به عنوان یک ورزش جهانی شناخته می شود اما برای ایرانیان بیش از این ارزش داشته و به عنوان بخش مهمی از میراث فرهنگی آنها شناخته می شود. رواج چوگان در دربار شاهان در گذشته و محبوبیت آن بین پادشاهان و درباریان باعث شده تا این بازی با عنوان بازی شاهان معروف شود.

چوگان نام چوبی است که در این ورزش مورد استفاده قرار می گیرد. در رابطه با تاریخ آن پژوهشگران بر این باورند که این بازی از حدود سال ۶۰۰ قبل از میلاد در ایران وجود داشته و شواهدی وجود دارد که از زمان هخامنشیان در ایران رایج بوده است. هنگامی که داریوش اول برای فتح هند به این سرزمین رفته بود، چوگان توسط نظامیان ایرانی به هند رفت و در این کشور نیز رواج یافت. در دوره اسلامی نیز با ورود اعراب به ایران، این ورزش توجهات بسیاری را به خود جلب کرد و نزد آنها «صولجان» نام گرفت.

این بازی در دوره های بعد و هنگام هجوم مغولان به ایران، نظر آنان را نیز جلب کرد و توسط سربازان این قوم به سراسر امپراطوری وسیع مغول گسترش یافت. اما مهمترین دوره در شکوفایی این ورزش جذاب دوره صفوی بود که بنابر شواهد موجود شاه عباس کبیر به این بازی علاقه مند بوده و نقاشی‌های متعددی از بازی کردن او موجود است.

همچنین بنابر شواهد تاریخی این بازی در زمان شاه عباس کبیر در میدان نقش جهان اصفهان بازی می شده است.  در همین دوره، اروپاییان به دلایل مختلف به ایران و هند سفر می کردند و مدت های طولانی در این کشورها ساکن می شدند. در این ایام و به واسطه سکونت های طولانی مدت، اروپاییان نیز به این ورزش علاقهمند شدند و آن را آموخته و با خود به غرب بردند که بعدها ورزش‌هایی چون گلف و هاکی از دل آن بیرون آمد.  

چوگان ایرانی پس از دوره صفوی و با ورود مدرنیته غربی به ایران، کم‌کم‌ کنار گذاشته شد و رو به فراموشی رفت. در دوره پهلوی، تلاش شد تا این ورزش دوباره احیا شود و این تلاش تا امروز همچنان ادامه دارد، اما علی رغم همه این تلاش ها تا امروز این ورزش باستانی نتوانسته جایگاه سابق خود را در این سرزمین پیدا کند.

مجموعه زییین با آگاهی از اهمیت و ارزش این ورزش باستانی، نقشی از آن را روی مجموعه‌ای از پارچه‌های قلمکار این مجموعه چاپ کرده است. این طرح که از جمله طرح‌های شناخته شده و پرطرفدار قلمکارهای زییین است، در عین داشتن اصالت و زیبایی بی‌نظیر، تلاشی برای حراست از میراث فرهنگی ایران است. ساختار افشان و متراکم این قلمکارها در کنار رنگ‌بندی مینیمال‌شان، باعث شده تا هم برای دکوراسیون‌های مینیمال انتخاب مناسبی باشند و هم برای دکوراسیون‌های کلاسیک، تلفیقی و حتی ماکزیمال. قلمکارهای چوگان زییین با الهام از نقاشی‌های ایرانی دوره صفوی، توسط هنرمندان خلاق زییین دیزاین استودیو طراحی شده و توسط ماهرترین استادکاران اصفهانی روی پارچه‌های نخی در رنگ‌های مختلف چاپ می‌شوند. خوب است  بدانیم که این آثار هنری به جز طرح زیبا و معروف چوگان در سایر طرح‌هایی چون چهارباغ، بته جقه، انار و شیخ لطف الله نیز خلق می‌شوند. برای بازدید از این آثار زیبا و نو کردن دیزاین خانه هایتان در آستانه بهار می توانید به شعب مختلف فروشگاه زییین و وبسایت این فروشگاه مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید